6 tips om jouw keukenkasten handig in te delen

In de meeste huishoudens is de keuken een van de drukste kamers van het hele huis. Dit maakt het een uitdaging om de ruimte georganiseerd te krijgen én te houden. Superkeukens geeft je de tips om jouw keukenkasten voor eens en voor altijd handig in te delen.

Het is altijd lekker om eens in de zoveel tijd een grote schoonmaak te houden en een bepaalde ruimte eens even flink aan te pakken! Zo ook de keuken. Irriteer jij je aan ongeorganiseerde keukenkastjes waar geen logica in lijkt te zitten? Met deze handige tips worden jouw keukenkastjes weer overzichtelijk! En het fijne is, je kan deze tips in vrijwel elke ruimte gebruiken. Lees snel verder en ga aan de slag!

Tip 1

Maak een lijst van je ‘probleemgebieden in de ruimte die je inricht, zodat je weet wat je probeert op te lossen. Heb je bijvoorbeeld al je bakspullen in een lade waardoor het moeilijk is om de inhoud te zien? Of staan sommige dingen die je dagelijks gebruikt onbereikbaar op de bovenste plank? Zijn je bewaarbakjes één puinhoop en bijna niet te stapelen? Dan ziet het er al snel rommelig uit. Op de lijst ermee dus!

Tip 2

Maak alle kasten en lades leeg. En dan bedoelen we ook echt álles. Het moet eerst een beetje rommeliger zijn voordat het opgeruimd kan worden! Deze stap is belangrijk zodat je kunt zien wat je allemaal hebt en wat je weg kunt doen. En het geeft je ook de kans om schoon te maken voordat je alles weer terugzet.

Tip 3

Rigoureus afscheid nemen! Gooi alles weg wat je de laatste tijd niet hebt gebruikt (als het de laatste 6 maanden achter in de la heeft gelegen en je hebt het niet gemist, dan heb je het waarschijnlijk niet nodig). Controleer de houdbaarheidsdatum. Producten die nog goed zijn maar jij niet meer nodig hebt, kun je weggeven of doneren.

Tip 4

Meet je ruimte. Wanneer je van plan bent om de kasten te reorganiseren met opbergbakken of mandjes is het wel zo handig dat je direct de juiste maat aanschaft. Vooral wanneer je in een fysieke winkel gaat shoppen. Shop je online, check dan ook voor de zekerheid of je wel de juiste maten uitkiest.

Tip 5

Zodra je je organisatiebenodigdheden bij de hand hebt en je de essentiële items hebt uitgezocht, is het tijd om te beginnen met categoriseren. Groepeer al je specerijen, snacks, pasta’s rijst, ingeblikte goederen, bakbenodigdheden enz. Bepaal hoe vaak je deze spullen gebruikt en binnen welk handbereik je ze wil hebben. Doe dit voordat je ze opbergt.

Tip 6

Je kunt er voor kiezen om items zoals ontbijtgranen, noten, zaden, pasta en rijst in afsluitbare plastic of bakken of glazen weckpotten te bewaren. Zo blijven de ingrediënten in je voorraadkast vers en ziet de voorraadkast er niet rommelig uit. Eventueel kan je er een label op bevestigen met daarop de inhoud geschreven. Wanneer je kiest voor doorzichtige bakken heb je ook het voordeel dat je altijd kan zien wanneer een product bijna op is en je het op je boodschappenlijstje moet zetten.

Door een overzichtelijk systeem te creëren en alle producten en items een vaste plek te geven is het op de lange termijn veel makkelijker te onderhouden! Meer lezen? Lees deze blog over opbergruimte in de keuken. Benieuwd naar opbergtips voor de kleine keuken? Die lees je hier.

En ga je voor een nieuwe keuken en ben je benieuwd naar de opbergmogelijkheden van Superkeukens. Bekijk dan hier onze keukenopstellingen, of kom langs in één van onze showrooms en laat je inspireren!