Goede voornemers, gezonde tussendoortjes

Bent u 2019 met goede voornemens begonnen, zoals meer bewegen en gezonder eten? Superkeukens helpt u met uw goede voornemens, want wij delen enkele tips voor gezonde tussendoortjes. 

Goede voornemers, gezonde tussendoortjes

Een groot aantal Nederlands heeft goede voornemers om het nieuwe jaar goed te beginnen. In de top drie van 2019 staan de voornemers om meer te sporten, minder te stressen en gezonder te eten. Bent u goed op weg met uw voornemens en eet u al sinds januari gezond en gevarieerd? Om u een steuntje in de rug te geven, delen wij enkele tips voor gezonde tussendoortjes. Zo wordt het nóg gemakkelijker om u aan uw streven te houden. 
 

Groenten

Snoepen van groente? Jazeker! Kies bijvoorbeeld augurken, cherrytomaatjes, komkommers, paprika’s, tomaten, radijsjes, wortelen, bleekselderij, avocado’s of olijven. Op een feestje kunt u schalen met groenten wegzetten, samen met een schaaltje humus, yoghurt of tzatziki. De groenten dipt u lekker in sausjes. Gaat u naar uw werk, dan kunt u groenten ook heel gemakkelijk meenemen in een afsluitbaar bakje. 
 

Fruit

Bij gezond eten denkt u waarschijnlijk aan het eten van fruit. Er zijn veel verschillende soorten fruit, zoals aardbeien, appels, bananen, grapefruits, kiwi’s, ananassen, sinaasappels, mandarijnen, mango’s, blauwe bessen, bramen en druiven. Ook zijn tropische vruchten steeds meer in trek, zoals carambola’s, papaja’s, kumquats, granaatappels, passievruchten, lychees en drakenfruit. Het Voedingscentrum raadt aan om maximaal twee stuks fruit per dag te eten. Kleine stuks fruit tellen hierbij als één eenheid (twee mandarijnen is één stuk). 
 

Superfoods

U heeft ongetwijfeld al eens cranberries op, maar wist u dat deze onder de noemer ‘superfoods’ vallen? Superfoods bestaan daarnaast uit gojibessen, moerbeien, mulberries en incabessen. In sommige supermarkten kunt u handig verpakkingen kopen, waarbij de superfoods gemixt zijn. In superfoods zitten (natuurlijke) suikers. Eén handje superfoods per dag is daarom voldoende. 
 

Noten en zaden

Grijp niet meteen naar de chips, maar kies eens voor noten, zaden en pitten. Het is daarbij wel belangrijk dat u kiest voor ongezouten en ongebrande noten. Denk bijvoorbeeld aan macadamianoten, pecannoten, walnoten, pistachenoten, hazelnoten, cashewnoten of amandelnoten. Neem per dag maximaal één handje noten. Zaden en pitten als hennepzaad, chiazaad, lijnzaad, pijnboompitten, pompoenpitten en zonnebloempitten kunt u los eten. Uiteraard kunt u ze ook mengen door de yoghurt, kwark of een smoothie. 
 

Zoete tussendoortjes

Bestaan gezonde tussendoortjes alleen maar uit groenten, fruit, noten, zaden en andere natuurlijke producten? Welnee! U kunt ook zoete tussendoortjes nemen die gezond zijn. Denk bijvoorbeeld aan pure chocolade met minimaal 70% cacao (bij voorkeur nóg meer, zoals 90%). Op de verpakking staat duidelijk aangegeven wat het percentage cacao is. Donkere chocolade bevat vezels, magnesium ental van antioxidanten. Daarnaast zijn er diverse repen met noten, zaden, raw foods en superfoods. Deze repen zijn soms gezoet en zijn zeer voedingsrijk. 

Bron: Happy Healthy